Bilder
Pris
1 995 000 SEK
Motor
Volvo Penta D12, (2x675 hk), gångtiud ca 1000 timmar
Årsmodell
1992

Mer info

FAIRLINE 50 MK II, QUEEN ELISABETH III, Signalbokstäver SDVA, årsmodell 1992

Båten ligger på Malmöns Marina i varmhall

Båten byggd 1992 på Fairline i Oundle, England som en Fairline 50 Series 2, med Bruttodräktighet 32 ton, Netto 9 ton.Dess längd var då 15.75 meter och nu med förlängd badplattform 17,65 m. Största bredd idag 4.72 m, Mallat djup midskepps till övre däck = 2.52 m

Motorer byttes 2001 till Volvo Penta D12, (2×675hk), toppfarten ökade från 30 till 35 knop med marchfart 30 knop och 25% lägre bränsleförbrukning mot tidigare samt mindre vibrationer och nästan ingen sotning alls. Nya Instrument, axlar och propellrar. Gångtid ca 1000 timmar

 

Namnet finns registrerat i Lloyd’s Register i London och kan inte användas av något annat Fartyg i världen så länge det brukas. Den har i alla delar blivit tillverkad efter den special-specifikation som dikterades av ägaren som förutsättningar för byggnation av två likadana systerfartyg med krav för och avsedda för Nordiska förhållanden o farvatten.

 

En del av det extra som gjordes / ändrades var;

– Hela båten i enhetlig vit gelcoat istället för tvåfärgad vit/grå.

– Rökfärgade Plexiglas runt flybridgens mantåg och soffor. (istället för ogenomskinligt tyg)

– Dubbla, kraftigare rostfria mantåg runt om.

– Stora knapar med förstärkta skrovinfästningar runt om.

– Dubbel ”Järnhäst” på Targabågen för stadig montering av antenner etc.

– Kraftigare ankarvinsch och 60 m kätting i fören med Bruceankare

– Tryckvattenpump för avspolning av kätting och fördäck med färskvatten i förlig box.

– Speciellt ingjuten 12mm duraluminium i akterspegeln för specialankarwinsch      med 40m kätting och rostfritt Danfortankare. Stadigt fäste = god nattsömn.

– Komplett specialritad inredning i vaxad Teak med genomgående trädurk (istället för  heltäckningsmattor) . Allt avpassat efter de maskiner, elektronik o möbler som skulle monteras i originalen. Extra låddel med 6 lådor i pentryt o mycket plats i skåpen.

– Ny gasspis med stora brännare.

– Ny combiugn med micro och varmluftsugn m grill.

– Nytt extra stort rostfritt kylskåp.

– Mindre kylskåp och ismaskin i salongen.

– Duschdörrar i rökfärgad polycarbonat istället för draperier.

– Instrumentpaneler i trästruktur istället för bara vit plast.

– Onan 6,5 KW Generator / Elverk

– 220 V Inverter från BB 24V startbatterikrets.

– Extra elektrisk fotreglerad förtöjningswinch i aktern.

– Radar med öppenskärm för bättre upplösning

– Eberspächer luftburen värme för salong, för-, mitt- och akter- kabiner, pentry och toaletter. Ny Eberspächer installerades 2016.

– Ny större Isotherm varmvattenberedare på 60 l installerad 2016. Värms både av BB-motorn och även med 220 V Elpatron vid behov.

 

År 2001;

Grundutförandet hade båten 2 Motorer, TAMD 112 B på 480 Hk vardera, men vintern 2001 byttes de ut mot Nya VP D 12 EDC m Backslag på 680 Hk vardera med därtill hörande kompletterande instrumentering. Grövre axlar och 5-bladiga Propellrar.

Detta gav en topphastighet på 35 knop vid 2400 rpm, marchfart 30 kn vid 2000 rpm. Samtidigt en bränslebesparing med 25% med rök- o vibrations-fria elektroniskt styrda motorer

– Samtidig genomgång o rengöring av bränsle-, vatten- och septiktankar.

Två 1020 l dieseltankar o en 700 l vattentank med ”mjuk” tryckvattenpump.

60 l rostfri Septiktank

 

År 2002

– Ombyggnad av aktern med en helt integrerad ny förlängd Badplattform samt ”Knän” på sidorna med Teaktrappsteg för bekväm förflyttning runt aktern.

– Sidepower häckpropeller o länspump inuti ”hålkroppen” integrerad i underkroppen.

– Undervattensbelysning installerad.

– Ny kraftig relingslist istället för tunn blank ”prydnadslist” runt om.

– Blästring, epoxibehandling och bottenmålning av hela skrovet.

– Nytt äkta teakdäck över alla gångytor, flybridge, akterdäck samt badplattform.

– Helt nytt specialritat fällbart, rymligt o ljust kapell med många fönster/öppningar.

– Fullflödestransformator för säker avskiljning av landström installeras.

– Byte till Mastervolt laddare för servicebatterierna

– Besenzoni rostfri hydraulisk landgång o för lyft av dinge, jetski e.d. 250 Kg.

– 2 Satellitkommunikationsdomer på targabågen. En för Automatisk TV-följning,    den andra för diverse antenner mer av designskäl.

– Vit 32” Samsung Platt-TV i salongen och en vägghängd svart Samsung 24” platt-TV. Båda har separata satellitTV-mottagare.

– Sony surround högtalarsystem installerat, DVD-spelare osv.

 

 

– Zipwake, helautomatiskt trimsystem (interceptorer) installerat 2016.  Tar snabbt hand om pitch o rollfunktionerna med en ”Outstanding performance”, Komfort, skapar mindre vågor och medför c:a 12 % minskad bränsleförbrukning !

 

År 2017 – 18;

– Total genomgång, besiktning och ”uppdatering” av skrov, superstruktur, motorer och all maskinell utrustning enligt besiktningsprotokoll.

– Komplett motorservice och konservering, backslag, elverk

– Alla Funktionstester, fullt färdig för att kunna sjösätta så snart båten har bytt ägare

– Utbyte till nya servicebatterier

– Teakrengöring, tvätt och polering av alla blanka ytor för ”spotless look”.

– Rubbing, polering och vaxning av skrov och överbyggnad.

– Komplett bottenmålning

– Byte zinkanoder etc där behov fanns

– Polering axlar och propellrar.

– Service och ompackning av 8-manna räddningsflotten inkl. färska förnödenheter.

 

Lämnas för åtgärd av NY Ägare;

– Lackering av salongsdurkar

– Eventuellt byte av möbeltyg på fåtöljer, soffa och bäddar

– Eventuell uppdatering av navigationsutrustning och instrument som inte använts av mig själv på länge. Finns så mycket att välja på så Köparen får göra det som anses rätt.

Ansvarig säljare

Kontakt