Bilder
Pris
2 395 000 SEK
Motor
Volvo Penta D12, (2x675 hk), gångtiud ca 1375 timmar
Årsmodell
1992

Mer info

FAIRLINE 50 MK II, QUEEN ELISABETH III, Signalbokstäver SDVA, årsmodell 1992

Ligger i Göteborg

Båten byggd 1992 på Fairline i Oundle, England som en Fairline 50 Series 2, med Bruttodräktighet 32 ton, Netto 9 ton.Dess längd var då 15.75 meter och nu med förlängd badplattform 17,65 m. Största bredd idag 4.72 m, Mallat djup midskepps till övre däck = 2.52 m
Motorer byttes 2001 till Volvo Penta D12, (2×675hk), toppfarten ökade från 30 till 35 knop med marchfart 30 knop och 25% lägre bränsleförbrukning mot tidigare samt mindre vibrationer och nästan ingen sotning alls. Nya Instrument, axlar och propellrar. Gångtid ca 1375 timmar
Namnet finns registrerat i Lloyd’s Register i London och kan inte användas av något annat Fartyg i världen så länge det brukas. Den har i alla delar blivit tillverkad efter den special-specifikation som dikterades av ägaren som förutsättningar för byggnation av två likadana systerfartyg med krav för och avsedda för Nordiska förhållanden o farvatten.

En del av det extra som gjordes / ändrades var;
– Hela båten i enhetlig vit gelcoat istället för tvåfärgad vit/grå.
– Rökfärgade Plexiglas runt flybridgens mantåg och soffor. (istället för ogenomskinligt tyg)
– Dubbla, kraftigare rostfria mantåg runt om.
– Stora knapar med förstärkta skrovinfästningar runt om.
– Dubbel ”Järnhäst” på Targabågen för stadig montering av antenner etc.
– Kraftigare ankarvinsch och 60 m kätting i fören med Bruceankare
– Tryckvattenpump för avspolning av kätting och fördäck med färskvatten i förlig box.
– Speciellt ingjuten 12mm duraluminium i akterspegeln för specialankarwinsch      med 40m kätting och rostfritt Danfortankare. Stadigt fäste = god nattsömn.
– Komplett specialritad inredning i vaxad Teak med genomgående trädurk (istället för  heltäckningsmattor) . Allt avpassat efter de maskiner, elektronik o möbler som skulle monteras i originalen. Extra låddel med 6 lådor i pentryt o mycket plats i skåpen.
–  Ny gasspis med stora brännare.
– Ny combiugn med micro och varmluftsugn m grill.
– Nytt extra stort rostfritt kylskåp.
– Mindre kylskåp och ismaskin i salongen.
– Duschdörrar i rökfärgad polycarbonat istället för draperier.
– Instrumentpaneler i trästruktur istället för bara vit plast.
– Onan 6,5 KW Generator / Elverk
– 220 V Inverter från BB 24V startbatterikrets.
– Extra elektrisk fotreglerad förtöjningswinch i aktern.
– Radar med öppenskärm för bättre upplösning
– Eberspächer luftburen värme för salong, för-, mitt- och akter- kabiner, pentry och toaletter. Ny Eberspächer installerades 2016.
– Ny större Isotherm varmvattenberedare på 60 l installerad 2016. Värms både av BB-motorn och även med 220 V Elpatron vid behov.

År 2001;
Grundutförandet hade båten 2 Motorer, TAMD 112 B på 480 Hk vardera, men vintern 2001 byttes de ut mot Nya VP D 12 EDC m Backslag på 680 Hk vardera med därtill hörande kompletterande instrumentering. Grövre axlar och 5-bladiga Propellrar.
Detta gav en topphastighet på 35 knop vid 2400 rpm, marchfart 30 kn vid 2000 rpm. Samtidigt en bränslebesparing med 25% med rök- o vibrations-fria elektroniskt styrda motorer
– Samtidig genomgång o rengöring av bränsle-, vatten- och septiktankar.
– Två 1020 l dieseltankar o en 700 l vattentank med ”mjuk” tryckvattenpump.
– 60 l rostfri Septiktank

År 2002:
– Ombyggnad av aktern med en helt integrerad ny förlängd Badplattform samt ”Knän” på sidorna med Teaktrappsteg för bekväm förflyttning runt aktern.
– Sidepower häckpropeller o länspump inuti ”hålkroppen” integrerad i underkroppen.
– Undervattensbelysning installerad.
– Ny kraftig relingslist istället för tunn blank ”prydnadslist” runt om.
– Blästring, epoxibehandling och bottenmålning av hela skrovet.
– Nytt äkta teakdäck över alla gångytor, flybridge, akterdäck samt badplattform.
– Helt nytt specialritat fällbart, rymligt o ljust kapell med många fönster/öppningar.
– Fullflödestransformator för säker avskiljning av landström installeras.
– Byte till Mastervolt laddare för servicebatterierna
– Besenzoni rostfri hydraulisk landgång o för lyft av dinge, jetski e.d. 250 Kg.
– 2 Satellitkommunikationsdomer på targabågen. En för Automatisk TV-följning, den andra för diverse antenner mer av designskäl.
– Vit 32” Samsung Platt-TV i salongen och en vägghängd svart Samsung 24” platt-TV. Båda har separata satellitTV-mottagare.
– Sony surround högtalarsystem installerat, DVD-spelare osv.
– Zipwake, helautomatiskt trimsystem (interceptorer) installerat 2016.  Tar snabbt hand om pitch o rollfunktionerna med en ”Outstanding performance”, Komfort, skapar mindre vågor och medför c:a 12 % minskad bränsleförbrukning !

År 2017 – 18:
– Total genomgång, besiktning och ”uppdatering” av skrov, superstruktur, motorer och all maskinell utrustning enligt besiktningsprotokoll.
– Komplett motorservice och konservering, backslag, elverk
– Alla Funktionstester, fullt färdig för att kunna sjösätta så snart båten har bytt ägare
– Utbyte till nya servicebatterier
– Teakrengöring, tvätt och polering av alla blanka ytor för ”spotless look”.
– Rubbing, polering och vaxning av skrov och överbyggnad.
– Komplett bottenmålning
– Byte zinkanoder etc där behov fanns
– Polering axlar och propellrar.
– Service och ompackning av 8-manna räddningsflotten inkl. färska förnödenheter.

År 2021 – 23
– Bytt båda TV
– Bytt klädsel
– Nya lampor på diverse ställen
– Stereo Fusion Ra770 med högtalare Fusion klassik 5 OLIKA par samt Fusion 12 1400w och slutsteg Fusion 8 Channel + 2 Channel
– Ekolod fram Ps51
– Gc100 kamera motorrum
– Gc200 Fram och bak
– Radar Gmr 24 HD
– Autopilot GARMIN +fjärrkontroll Plotter 8412 + 8424.
– Ekolods givare

Ansvarig säljare

Kontakt